Blog

ACM geeft duidelijkheid over regels verkoop buiten verkoopruimte

  |   Nieuws

Werving van klanten via een stand in de winkel van een ander ziet de Autoriteit Consument & Markt (ACM) als verkoop buiten de verkoopruimte. Hierbij geldt dat de consument 14 dagen bedenktijd heeft. ACM heeft dit bepaald naar aanleiding van de werkwijze van energiebedrijf Essent. Essent verkoopt energiecontracten aan consumenten via balies in elektronicawinkels en bouwmarkten en in de toekomst mogelijk ook in andere winkels. Omdat de consument niet naar deze winkels gaat met het doel een energiecontract af te sluiten, ziet ACM dit als ‘verkoop buiten de verkoopruimte’. Consumenten kunnen in zo’n situatie te snel een keuze maken en daar later spijt van hebben. Daarom hebben zij het recht op 14 dagen bedenktijd. Aangezien steeds meer bedrijven op deze manier hun klanten werven, heeft dit besluit een bredere uitwerking. Bedrijven die klanten werven in de winkel van een ander moeten hen bedenktijd geven.

Lees verder: ACM